طرز پخت ته چین مرغ با نکات مهم

دوشنبه 7 مهر 1399
14:02
زلال احمدی

موا لازم برای ته چین مرغ
برنج 2 لیوان
تخم مرغ 2 عدد
زرشک 1/2 پیمانه
ماست چکیده 1/2 پیمانه
کره 2 قاشق غذاخوری
روغن 1/4 لیوان
زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
برای مرغ:
سینه مرغ 1 عدد
پیاز 2 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار کافی
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ته چین مرغ

برای شروع کار ابتدا مرغ را با کمی آب ، نمک و پیاز میپزیم تا کاملا مغز پخت و خوش نمک شود و 1/4 پیمانه آب مرغ باقی بماند.

آب مرغ را صاف کنید و مرغ پخته شده را بعد از اینکه سرد شد به تکه های یک اندازه برش میزنیم. برنج را هم که از قبل شسته و خیس کردیم آبکش میکنیم و در حین پخت آن را زنده تر یا به اصطلاح دون برمیداریم.

دقت کنید !

بعد از آماده سازی این مراحل در یک ظرف مناسب و بزرگ با توجه به اینکه برنج در آن ریخته میشود و نباید به برنج به خاطر گنجایش ظرف فشار بیاید انتخاب می کنیم و ماست را با زرده تخم مرغ ، روغن مایع ، زعفران ، آب مرغ صاف شده و نیمی از کره را با کمی نمک مخلوط میکنیم و هم میزنیم سپس برنج را به مخلوط اضافه میکنیم البته برنج را کم کم اضافه کنید تا یکدست شود و مواد سفت نشود.

نکات تهیه ته چین مرغ :
این ته چین مرغ روی گاز تهیه شد، اما ته چین مرغ در پلوپز هم خوب درمیاید و فقط نیم ساعت طول می کشد تا ته چین دم بکشد.
– برای تهیه ته چین مرغ در فر میتوانید مواد ته چین را در قالب یا ظرف پیرکسی بریزید و روی آن را فویل بکشید. بهتر است در فویل سوراخ های کوچکی ایجاد کنید. فر را از 15 دقیقه قبل در درجه حرارت 180 سانتی گراد روشن کنید و ته چین را در طبقه وسط فر بگذارید. بسته به دمای فر یک الی یک ساعت و نیم بعد ته چین مرغ در فر شما حاضر است.
– در صورت تمایل میتوانید خلال پسته، بادام و زرشک را با مرغ میان برنج بریزید. برای این کار بهتر است اول زرشک را با یک قاشق غذاخوری شکر و مقداری کره روی حرارت کمی تفت دهید. همچنین میتوانید خلال پسته و بادام را از یک شب قبل در آب، گلاب و شکر خیس کنید تا طعم بهتری داشته باشند.
– برای این که زعفران شما بهتر دم شود باید از ظروف در بسته استفاده کرده و با مقدار کمی آب جوش دم کنید.
– اگر دوست دارید ته چین مجلسی شما رنگ زردتری داشته باشد میتوانید از مقداری زردچوبه استفاده کنید و یا زعفران را غلیظ تر دم کنید که روش دوم بهتر است.
– تفت دادن گوشت مرغ یک مرحله ی اختیاری است و اگر مرغ زیاد تفت داده شود، سفت می شود که اصلا توصیه نمی شود.
– برای نمک برنج توجه داشته باشید که در این غذا چون ماست و تخم مرغ با برنج ترکیب می شوند ممکن است غذا کم نمک شود. برای همین ما در ماست هم نمک اضافه کرده ایم اما در کل میزان نمک و ادویه غذا به ذائقه خودتان بستگی دارد.
– اگر ارتفاع قابلمه ای که در آن ته چین تهیه می کنید زیاد است میتوانید چندین مرحله مرغ مابین لایه های برنج بریزید تا زیباتر و خوشمزه تر شود.
– در هنگام پخت مرغ ریختن مقدار کمی پودر دارچین میتواند عطر و طعمی عالی به ته چین مرغ بدهد.
– از قارچ هم میتوان در تهیه تهچین مرغ استفاده کرد، فقط باید با کمی روغن آن را تفت داده و بعد در تهچین بریزید.
– نوع ماستی که در این غذا استفاده می شود بسیار در کیفیت ته چین و انسجام آن اثر گذار است. ماست چکیده بهترین گزینه برای تهیه تهچین بوده اما اگر دسترسی به ماست چکیده ندارید میتوانید هر نوع ماست شیرین دیگری را در یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید تا آب ماست به طور کامل جدا شود.
– هرچند میتوان ته چین را در قابلمه با ارتفاع زیاد هم تهیه کرد، توصیه میشود از ماهیتابه یا قابلمه کم ارتفاع استفاده کنید و بیش از دو ردیف مرغ نچینید تا ته چین برشته تری داشته باشید.
– سرخ کردن مرغ ضروری نیست. اما مرغ باید کاملا مغزپخت شده باشد.
– در روش اول نیز میتوانید مقداری از مایه زعفرانی را نگه دارید و با مرغ مخلوط کنید.
– برای تزیین ته چین مرغ ساده میتوانید مقداری ماست چکیده را در ماسوره بریزید و مانند خامه روی ته چین را تزیین کنید.

منبع : mazehablog


[ بازدید : 130 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای از خوشمزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]